tiistai 4. marraskuuta 2014

#4: 12066

Kas vain. Ensimmäinen asia, jota mä mietin, on kas vain.

Kas vain, kun mä tappelin Kuutin kanssa. Kas vain, kun mä lähdin humalassa kesken kaiken kotiin, tietämättä edes mitään järjellistä syytä toiminnalleni. Kas vain, kun mä olen unohtanut jotain, mitä mun pitäisi muistaa.

Kas vain, kun mulla on krapula. Mä en edes juonut erityisen paljon, mutta krapula mikä krapula, jäätävä krapula, melkein kuin Phil Collins –darra, se mistä ystävämme Kyösti Pöysti aina puhuu (paitsi silloin, kun sillä on traileridarra, mutta se nyt on asia erikseen). Mun huoneessa ei kyllä ole ketään, luojan kiitos, mä en ehkä haluaisi kuvitella äidille tai isälle tai Samuelille Phil Collinsin päätä. Varsinkin, kun mä en ole koskaan pitänyt siitä, en sen musiikista enkä sen ulkonäöstä, vaikka se nyt sattuu olemaan mun äidin suosikki. Toiset kasvoivat kuunnellen Abbaa ja muita ysärihittejä, mutta minäpä se kuuntelin Phil Collinsia vihaten yli kaiken sitä musiikkia. Mä en voi voittaa, en ainakaan jos mun äitini on mun äiti. Vähän surullista, ehkä.

Hiljaisuus on armeliasta, ja mä suljen taas silmäni. Mä en muista, miten päädyin loppujen lopuksi kotiin asti, mkä muistan sen että lähdin baarista, kävelin bussipysäkille, ja sen jälkeen lyö ihan tyhjää tähän hetkeen asti, aina ensimmäiseen kas vain –havaintoon asti. Jestas sentään, paljonko mä oikeasti join eilen? Ilmeisen paljon, jos otetaan huomioon se, että me riideltiin Kuutin kanssa jostain naurettavasta – mistä me loppujen lopuksi edes riideltiin, on hämärän peitossa. Kai siitä, että se katosi johonkin samaan aikaan kuin Ella.

Mikä on edelleen, nytkin, selvin päin asiaa pohtiessa vähän kummallista. Huolestuttavaakin, ehkä, voisin sanoa. Mä tiedän, miten asiat ovat aina menneet, enkä mä ole siitä edes katkera vaikka joku voisi sanoa että siihen olisi aihetta – mä olen aina pohtinut asian niin, että jos jätkä lähtee Ellan matkaan, mun on parempi ilman sitä. Mä en tiedä, onko Kuutti lähtenyt Ellan matkaan, vai oliko se edes lähdössä, mutta pelkkä ajatuskin kylmää. Koska kyllä, nyt mä olen jo iso tyttö, edellisestä vähänkään vakavammasta jutusta on aikaa jo pari vuotta. Mä uskallan väittää kasvaneeni siitä, aikuistuneeni ehkä, ja aikuistuminen tarkoittaa tietyissä määrin sitä, että mä haluaisin ehkä parisuhteen, sellaisen kunnollisen, tavallisen parisuhteen, jossa mun ei pitäisi miettiä, meinaako mun paras kaverini yrittää viedä mun poikaystäväni.

Helvetti, että olisi helppoa olla lesbo. Oikeasti. Ella on heteroista heteroin, se on niin hetero että sen heterous pelastaa, vai miten se nyt silloin aikoinaan sanoikaan. Jos mä katselisin naisia, ei olisi mitään syytä pelätä, että Ella veisi ne, kas kun sitä ei nuo tytöt erityisemmin kiinnosta.

Vitun Ella. Ja vitun Kuutti.

Vitun maailma, oikeasti. Mä käännän kylkeä ja vajoan takaisin uneen.


Päänsärky on helpottanut siedettäväksi siinä vaiheessa, kun mä herään seuraavan kerran. Se on niin siedettävä, että mä viitsin nousta ylös, kurkotan aamutakkia naulakosta ja kietoudun siihen ennen kuin lähden alakertaan.

Samuel istuu keittiösaarekkeen edessä syömässä ilmeisesti toista aamupalaansa, jos mä voin kellonajasta mitään päätellä. On lauantai, mikä tarkoittaa sitä että se on noussut sängystä vasta puoli kymmeneltä (se on aika uskomatonta tältä mun pikkuveljeksi itseään kutsuvalta vähän yksinkertaiselta pojalta, joka korvaa puutteet korviensa välissä puhtaalla ylivilkkaudella), ja kello on kaksitoista, joten sen kolmikerroksinen voileipä, jonka se syö neljällä haukkauksella, on sen toinen aamupala juoksulenkin jälkeen.

”Huomenta.”
”Sä haiset baarilta”, velikulta ilmoittaa. ”Helena hei, se viina kuuluu juoda. Ei siinä kuulu uida.”
”Mene sä sitten roskiin siitä”, mä toivotan iloisesti. ”Ääliö.”
”Paskiainen.”
”Kaada mulle kahvia.”

Ääliö nousee jakkaraltaan ja kaataa kuin kaataakin kahvia mun muumimukiin. Olkoot ääliö, se on hyväkäytöksinen ääliö, ja mä olen siihen äärettömän tyytyväinen. Hyvin koulutettu, voisi sanoa.

”Sä tulit eilen kauheen aikaisin kotiin”, Samuel huomauttaa.
”Niin tulin”, mä vastaan. ”Älä kysy miksi, mä en aio selittää sitä sulle.”
”Miksi?”
”Mä en selitä sulle yhtään mitään.”
”Krapulapelle.”
”Röökipossu.”
”Jaha, prinsessakin on päässyt ylös sängystä”, äiti sanoo ensi sanoikseen, Samuel säpsähtää, koska me molemmat tiedetään että äiti kuuli viimeisimmän kommentin. Mitäs vittuili, oma on mokansa. Mä suljen silmät, hengitän syvään ja lasken viiteen.
”Jep.”
”Samppa sanoikin, että sä tappelit sen Kuuttis kanssa.”
”Äiti hei…”
”No mitä?”
”Se on niin kivaa että te juoruatte musta ja mun seuraelämästä ja mistä sattuu.”
”Munkin mielestä”, äiti vastaa ja hymyilee mulle leveästi. ”Mitä te nyt silleen tappelitte?”
”Ei mitään.”
”Jaaha, jaaha.”

Mä pakenen kahvikuppeineni omaan huoneeseeni, vilkaisen lopultakin puhelinta. Kaksi viestiä Ellalta ja yksi Kuutilta, Ella kysyy ensin, että mihin mä katosin, ja toisessa ilmoittaa saaneensa. Ihan kuin se olisi joku yllätys, oikeasti. Kuutti sen sijaan pyytää soittamaan, ja mä soitan, vaikka se on luultavasti nukkumassa – jos tuo mies jotain rakastaa, niin aamu-uniaan. Mua vituttaa sen jätkän touhu. Vituttaa armottomasti, voisin sanoa, ja se on kyllä ansainnut aamuherätyksensä. Mä en tiedä mihin se jatkoi illalla sen jälkeen kun mä olin kadonnut, jatkoiko se Riston ja Ellan kanssa vai lähtikö kotiinsa, eikä mua oikeasti kiinnostakaan.

”Helena”, Kuutti sanoo vastatessaan puolentoista tuuttauksen jälkeen.
”Kuutti”, mä sanon hyisesti. ”Sä käskit soittamaan.”

Mikä siinä oikeasti vituttaa näin paljon? Mä en tiedä. Ehkä se on krapula,, ehkä se on se että se ei kerro mitä teki Ellan kanssa, ehkä se on niiden asioiden summa tai ei kumpikaan niistä, mutta se vituttaa armottomasti. Niin armottomasti, että mä haluan saada sen matelemaan edessäni.

”Joo. Mihin sä eilen oikein hävisit?”
”Himaan.”
”Miksi?”
”Koska sä katosit johonkin mun parhaan kaverin kanssa”, mä sanon ääni raivosta kihisten, ”etkä suostu kertomaan, mihin. Se vituttaa mua, koska mä olen nähnyt sen monta kertaa aikaisemminkin, ja arvaa mitä siitä on aina seurannut? Se, että mut jätetään yksin, koska mun paras kaveri ei osaa pitää housujaan jalassa.” Viimeiset sanat mä melkein huudan, ja mä toivon sydämeni pohjasta, että Kuutti saisi pysyvän kuulovaurion, tai jotain. Koska haistakoon vitun koko jätkä, oikeasti.
”Mähän sanoin, että me puhuttiin”, se vastaa ihan rauhallisesti. ”Ei mitään sen kummallisempaa tai ihmeellisempää. Kunhan puhuttiin.”
”Joo, niin se aina menee”, mä tiuskaisen. ”Missä? Tanssilattialla vai miestenvessassa?”
”Helena hei, mä haluun huomauttaa että me oltiin poissa noin viisi minuuttia.” Miten se voi olla noin rauhallinen, miten se voi olla vain… puhua, miten se voi puhua tuolla tavalla, tyynnytellen? Mikä vittu tuota jätkää vaivaa? Mä haluan haastetta. Mä haluan, että se huutaa mun korvat lukkoon ja sen jälkeen sanoo, että haluaa nähdä, ja sitten me nähtäisiin ja tehtäisiin sovinto lipomalla toistemme nielurisoja. Tai siis no joo, mulla ei ole niitä enää koska multa leikattiin ne pois joskus ihan lapsena, mutta pointti ei ole siinä.
”Mitä vittua sitten”, mä huudan, ”oikeesti, Kuutti, tehäänkö silleen että otat yhteyttä sitten, kun voit oikeesti kertoa, mitä vittua eilen tapahtui.” Sen sanottuani mä lyön sille luurin korvaan.

Päivä menee siihen, että mä avaan englanninkirjan, suljen sen, vilkaisen puhelinta, heitän sen sängylle. Menen alakertaan, puolivälissä portaita käännyn ja haen puhelimen, pistän sen äänettömälle niin, että mulla on syy vilkuilla sitä silloin tällöin – ehkä mä olen saanut viestin tai ehkä Kuutti on yrittänyt soittaa mulle niin, että mä en huomaa mitään? Jätän puhelimen keittiöön Samuelin armoille, menen ylös, yritän lukea ylppäreihin, mutta juoksen alakertaan hakemaan puhelimen. Koko päivä. Koko ajan. Ihan naurettavaa, ja mua vähän ärsyttää se että oikeasti menin ja sanoin Kuutille niin – mä haluaisin laittaa sille viestiä. Tuntuu kummalliselta, ettei mun iPhoneni ole koko ajan kädessä, koska se ei laita viestiä.

Puoli seitsemältä mulle riittää, joten mä kampaan hiukset, laitan ripsiväriä ja farkut ja kauluspaidan ja lähden ulos. Bussia odotellessa mulla on vitun kylmä, bussissa on liian kuuma, ja puoli tuntia on tarpeeksi aikaa miettiä, mitä mä olen tekemässä. Mä melkein kaivan esiin puhelimen, mutta en kaivakaan, meinasin pistää Ellalle viestiä mutta ei mua kuitenkaan huvita. Mä en vieläkään tiedä mitä ne tekivät, ja mä tiedän että kuulisin sen Ellalta – mutta en ole yhtään varma, haluanko mä kuulla niitä ainakaan Ellalta. Kuutilta ehkä mieluummin.

Tai sitten mä voisin kokeilla luottaa Kuuttiin, luottaa siihen kun se sanoi, että ne vain juttelivat.

Ja vitut. Ellan tuntien se ei ole mahdollisuus.

Keskustassa mä hyppään ulos bussista ja suuntaan kohti Klubbenia. Mä haluan hukuttaa murheeni, vaikka olen kuullut juttua että ne perkeleet osaavat uida. Ei sillä niin väliä, ainahan sitä voi yrittää, vai mitä? No sitähän minäkin.

Mä pääsen sisään ovista, saan tutulta pokelta leiman kämmenselkään (ne on niitä UV-leimoja, aika karuja, koska esimerkiksi poken leidiseuralaisen hampaat hohtavat melko kammottavaa valkoista siinä samassa valossa) ja jätän takin narikkaan. Tervetuloa järjelliseen baariin, johon ei tarvitse maksaa erikseen sekä sisäänpääsystä että narikasta, niin kuin eilisessä paikassa, jonka nimen mä unohdin tarkistaa keneltäkään, joka asiasta mitään voisi tietää. Tosin musta tuntuu ettei Kuutti maksanut myöskään narikasta sisään, ja mä meinaan laittaa sille viestiä - kysyä, miten se sen tekee, mutta ehkä mä en kuitenkaan, ehkä mä jätän väliin, koska mä käskin sitä ottamaan yhteyttä jos sitä huvittaisi kertoa, mitä tapahtui. JOten ei, sitä ei voi kiertää vain sen takia, että mua kiinnostaisi tietää, miten ihmeessä se tekee juttunsa. Tietenkin mä voisin ehdottaa meillekin sitä samaa systeemiä, joka toimii Lily-ja-Marshallilla siinä yhdessä sarjassa (ne laittavat aina tilanteen pauselle, jos ne riitelevät ja niiden pitää puhua tai tehdä jotain muuta samaan aikaan). Mä en ole kuitenkaan kyseisen tekniikan ylin ystävä, että se siitäkin loistavasta ideasta.

Tiskillä mä tilaan Coronan ilman limettiä, ihan vain siksi, että mä voin. Mun ei tee erityisemmin mieli juoda, mutta mitä muutakaan vaihtoehtoja tässä on, ei oikein muuta. Ehkä mä kuitenkin onnistuisin hukuttamaan ongelmani, tai sitten en. Ehkä mä voisin vain niellä ylpeyteni ja laittaa Kuutille viestiä, vaikka olenkin vihainen sille, kunhan olen juonut tarpeeksi. Se kuulostaa ihan järkevältä asialta tehdä, mun mielestä ainakin, tai ei Kuutti luultavasti arvostaisi erityisen paljon mun humalaista tekstailuani, mutta se siitä.

Mä en käännä katsettani puhelimen pimeästä näytöstä, vaikka mun viereen pujahtaa istumaan joku, siihen viereiseen penkkiin, vaikka koko baaritiski on tyhjä. Kello ei ole oikeasti vielä mitään, ,ja siksi tähän aikaan onkin hyvä olla liikkeellä (mä en muuten muistanut piirtää silmiä päähäni, nyt kun tuli mieleen). Ja kyllä, jos kello ei ole mitään, mä en jaksa keskustella tyhtään kenenkään kanssa baarissa oluiden äärellä. Sitä paitsi, musta tuntuu että mä olen sekä liian nuori että liian naispuolinen jakamaan murheita kaljan äärellä joko baarimikolle tai kanssajuojille.

”Coronaa”, miehenääni sanoo. Mä en nosta katsettani.
”Kyllä.”
”Mielenkiintoinen valinta.”
”Mikä siitä tekee mielenkiintoisen?” mä kysyn ja nostan lopultakin katseeni uhmakkaasti.

Mies, joka istuu mun viereisellä jakkaralla, on kädessään samanlainen pullo kuin se, joka on pöydällä mun puhelimen vieressä. Sen oluessa tosin on limetti, joka naurattaisi mua, jos se koko jätkä ei ärsyttäisi mua niin kovin paljon – okei, ehkä mä olen oikeasti vähän turhan karulla tuulella tänään, mutta sille nyt ei voi mitään. Koita itse herätä krapulaasi ja sen jälkeen tapella poikaystäväsi kanssa (poikaystävän, jjonka kanssa sä olet seurustellut mitä, kolme päivää, älä unohda sitä, Helena!), ja katsotaan, ketä huvittaa yhtään mitään.

”En mä tiedä. Kunhan yritin murtaa jäätä”, mies sanoo ja hymyilee mulle leveästi. ”Ei tainnut onnistua, mistä mä olen pahoillani.”
”Sun olis kyllä kannattanut puhua jääkarhuista.”
”Jääkarhuista?”
”Niin. Okei, no niin. Paljonko jääkarhu painaa?”
”Mistä mä tiedän, joitain satoja kiloja?”
”En mäkään, mutta ainakin tarpeeksi rikkomaan jään.”

Tää mies, joka virnuili mulle äsken, tuijottaa mua toinen kulma kohollaan vähän samaan tyyliin kuin Lauri Tähkällä, tosin sillä erotuksella, että tämän miehen kohdalla se on aika hurmaavaa. Mä kohotan sille omia kulmiani, otan huikan oluestani odotellessani, että se ymmärtää vitsin.
”Kato perkele”, se ähkäisee, kun lopultakin tajuaa, ja purskahtaa nauruun. ”Ootsä tosissasi…”
”Voi kyllä”, mä sanon ja hymyilen sille kauniisti. ”Helena, päivää.” Mä ojennan käteni, jota mies katsoo vähän aikaa kummeksuen, mutta tarttuu sitten siihen kuitenkin. Varovasti, mä huomaan.
”Otso.”
”Hauska tutustua, Otso. Mä pahoittelen alkukankeuttani, mutta tänään on vähän paska päivä.”
”Kerro mulle paskoista päivistä”, se huokaa. ”Vittu. Toi toimi huonosti suomeksi.”
”Tell me about it, sitäkö sä ajoit takaa?”
”Kyllä mä joo… tai siis totta kai sä saat kertoa sun paskoista päivistä! Koska vain, vaikka heti”, se säpsähtää, ja mä nauran sille.
”Jätetään väliin”, mä sanon ja nostan pulloani. ”Paskoille päiville, oisko?”
”Niille”, se toteaa ja kilisyttää pullon kaulaa mun omaani.”

Joten niin se jää siihen istumaan. Heittämään läppää, taivastelemaan jääkarhujuttuja, ja loppujen lopuksi me päädytään pohtimaan paskimpia iskurepliikkejä, joita tämän maan päällä on, alkaen näistä ”onks sun äiti simpukka ku oot tollainen helmi”, jatkuen sellaisiin, joita kukaan täysjärkinen, itseään kunnioittava henkilö ei sanoisi ääneen edes yksin pimeässä. Aika surullista, mutta ei mua kiinnosta. Tämä Otso, herrasmies kun on, tarjoilee mulle oluita, ja mulla on ihan sellainen fiilis, että se ei edes yritä mun housuihin, vaan on vaan… no, ystävällinen. Mikä on oikeasti sitä, mitä mä juuri tähän hätään kaipasinkin ihan reippaasti.

”Miksi sulla on paska päivä?” mä kysyn muistaessani keskustelun alun. Siitä nyt on jo aikaa, mutta sille kai ei voi mitään. Taaskaan.
”Niitä riittää. Miksi sulla on?” mies kysyy. Mä käännähdän katsomaan siihen, katson sitä pää kallellaan, ja tämä Otso-poika hymyilee pienesti, katsoo mua silmiin omilla väsyneillä silmillään, pyyhkäisee kädellään after five –sängen peittämää poskeaan, ja siinä on jotain, joka saa mut puhumaan.

Joten mä annan mennä. Mä valitan siitä, että mulla on poikaystävä, ja että mulla on paras ystävä, ja että ne mitä luultavimmin tekivät… jotain, mistä mä en halua puhua tai mitä mä en halua ajatellakaan, koska se on sitä mitä mun paras ystäväni tekee: se vie mun miehet, eikä se tee sutä edes tahallaan, vaan se pyytää aina anteeksi jälkikäteen, ja se pyytää anteeksi sillä tavalla,, että mä en oikeasti tiedä että onko se pahoillaan vai vittuileeko se vain. Se on aika kusista yrittää olla ystävä sellaisen kanssa, mä voin kertoa, ja mua ei oikeasti haittaa, ei haittaa, mä rakastan Ellaa ja se on mun parempi puoliskoni diipa daapa, mutta silti.

Otso vain kuuntelee mua, ja mua ärsyttää. Tämä kuuluu sarjaamme ”asiat, joista ei pitäisi avautua kahta lausetta enempää tuntemattomille”, ja nekin kaksi lausetta olisi ehkä pitänyt vain mutista oluttuopin syvyyksiin. Harmi, etten mä juo hanaolutta mä en kerta kaikkiaan vaan kestä hanaolutta.

”Kuulostaa hurmaavalta”, tämä Otso sanoo, kun mä lopulta vaikenen. ”Ja tää sun poikaystäväsi –”
”Melkein ex”, mä päätän, ”mulla nyt sattuu olemaan aina paska mäihä miessuhteissani.”
”No, sun melkein ex-poikaystäväsi, se ei vaan suostu kertomaan sulle että mitä tapahtui?”
”Jep.”
”Vittu mikä jätkä”, Otso sanoo ja kuulostaa siltä, että oikeasti tarkoittaa sitä. ”Koska ei noin tehdä, oikeesti.”
”No mä oon ihan samaa mieltä”, mä mutisen, ”oikeesti. En mä tiedä, en mä välitä. Kai mua ja Kuuttia ei vaan oltu tarkoitettu yhdeksi.”
”Kuuttia?” Otso säpsähtää.
”Voi vittu kun kuulosti hirveältä”, mä nauran, ”joo, just sitä. Kuuttiani ette saa ja miten se meni –”
Anteeks?” poika pärskähtää, meinaa hukkua olutlasiinsa mutta ei nyt sentään kuitenkaan ihan. Hyvä poika. Se yskii olutta ulos keuhkoistaan ja mä katson sitä pää kallellaan, mietin, pitäisikö sitä hakata selkään, mutta se saa lopultakin keuhkonsa tarpeeksi tyhjiksi niin, että pystyy puhumaan.
”Mitä helvettiä?”
”Etkö sä muka oo nähnyt Helmiä ja sikoja?”
”En…?”
”Okei. Ei mitään. Mutta joo. Kuutti. On mun poikaystävän nimi. Mikä on kummallista”, mä rupean pohtimaan, ”mä en ole koskaan aiemmin tavannut ketään Kuuttia.”
”Mikä tän sun Kuutin sukunimi on?” Otso kysyy.
”Sillä on sulle väliä koska…?”
”Mä tunsin kerran yhden Kuutin”, se vastaa eikä katso mua, vaan tuijottelee sisään olutpullostaan. ”Kuutti nyt ei oo kuitenkaan kauhean yleinen nimi, vai mitä?”
”Luukkonen”, mä vastaan. Otso vetää terävästi henkeä, ja mä käännyn tuijottamaan sitä. Okei, no niin, mitä helvettiä?
”Kuutti Luukkonen”, se toistaa. ”Saanko mä tehdä muutaman väittämän siitä? Vastaat kyllä tai ei, tai ei sun tietenkään mikään pakko oo vastata yhtään mitään, mutta –”
”Okei”, mä vastaan. ”Anna tulla.”
”Okei. Ekaks. Se on ihan tosi touchy feely?”
”Tarkoitat tolla mitä?”
”Että se koskettelee sun käsiä, jalkoja, kaulaa?”
”Kyllä.” Mä en viitsi edes ihmetellä. Tuolla miehellä ei ole kaikki murot kupissa, muumit laaksossa, ihan sama, kaikki ei ole ihan kotona, selkeästi. Mä en kuitenkaan vaivaudu inttämään vastaan, koska ei tässä kai mitään vikaa ole. Kai.
”Se tekee väittämiä. Kaikesta.”
”Joo. Se väittää, että mä olen tuntenut sen ikuisuuden, mutta – ” Mutta miksi ihmeessä mä kerron tällaisia asioita? Tietenkin Kuutissa on omituisuuksia. Meissä kaikissa on, mä en voi kirjoittaa ylioppilaaksi ilman yhtä tiettyä kynää (ja purskahdin itkuun kun kuulin, että äidinkielen esseetä ei tarvitse kirjoittaa puhtaaksi kuulakärkikynällä). Miksi helvetissä mä selitän tällaisia asioita jollekulle ventovieraalle?

Koska Kuutti vituttaa mua, mä päätän. Se vituttaa mua erittäin pahasti.

”Mutta en todellakaan ole.”
”Se on just muuttanut tänne?” Otso arvaa. ”Se asuu jossain kauempana.”
”Joo.”
”Sun muistissa on katkoksia.”

Mä jäädyn tuijottamaan sitä. Se katsoo mua silmiin, ja mä en voi olla huomaamatta, kuinka puhtaan väsynyt se on – sen poskipäät törröttävät, posket ovat kevyesti lommolla, ja sen silmät eivät sovi kovin hyvin sen noin kaksviis-ikäisiin kasvoihin. Se näyttää siltä, että se tietää liikaa ja on nähnyt liikaa, ja mua inhottaa se, että se arvaa liian hyvin.
”Vain yksi.”
”Missä yhteydessä se tuli?”
”Eilen illalla.” Miksi mä edes kerron tätä? Ihan oikeasti. ”Mä suutuin Kuutille ja lähdin menemään baarista, ja seuraava asia jonka mä huomaan, on se että mä herään omasta sängystäni.”
”Sä jätit sen baariin yksin ja lähdit kotiin, niinkö?”
”Joo…? Mä olin humalassa, joo, mutta mä en juonut muistiani. En todellakaan, mä en ole koskaan onnistunut siinä, ja mä kävelin kuitenkin ihan hyvin eilen. Ei mitään ongelmaa, mutta… En mä tiedä. Mä vaan en muista.” Mä räpyttelen silmiä kiivaasti.
”Sitä sattuu”, Otso huokaa myötätuntoisesti. ”Ja se pystyy suostuttelemaan ihmisiä tekemään asioita puolestaan, tai sen hyväksi.”
”Kyyllä…?”
”Okei. Kuule, Helena.”
”No?”
”Mä oikeesti… en mä tiedä. Sanon vaan, että ole varovainen sen kanssa.”
”Miksi?”
”Mä tunnen sen jätkän… Ja sanon vaan sen verran, että oot oikeasti varovainen sen kanssa.”
”Mistä sä sen tunnet?”
”Meillä on yhteistä historiaa”, Otso vastaa ja kohauttaa harteitaan. ”Ei sen kummempaa, mutta on. Ja mä tiedän, millainen persoona se on, ja sanon vaan, että pidä varasi.”
”Minkä takia? Onko se vaarallinen, tai jotain?”
”Ei se varsinaisesti vaarallinen ole, ei. Sä et oo varsinaisessa, suoranaisessa hengenvaarassa, mutta sanotaan näin, että älä usko ihan kaikkea, mitä sen kanssa tapahtuu ja mitä sanoo.”
”Mitä helvettiä, Otso! Et sä voi tehdä tollaisia – ilmoituksia – ja vaan odottaa, että mä nielen ne ihan huolettomasti? Sä sanot, että mä en oo suoranaisessa hengenvaarassa – mikä siinä on vikana? Miksi mun pitää olla varovainen, mitä tarkoittaa että mä en oo suoranaisessa hengenvaarasssa?”
”Oo kiltti hiljempaa”, Otso pyytää. ”Me ei tarvita muiden huomiota –”
”Tiiätkö, musta tuntuu, että sä oot ihan vitun sekaisin. Että sä oot vaarallisempi, kuin joku Kuutti voi ikinä olla.”
”Mä en voi sanoa tohon mitään”, se sanoo voimattomasti. ”Okei, vaihdetaan aihetta, jooko? Unohda, että mä puhuin yhtään mitään koko Kuutista. Mä vain en pidä siitä, se siitä. Oikeasti.”
”Aika karua, että sä et vaan pidä siitä, mutta sitten sä puhut siitä sillä tavalla, että se on suunnilleen psykopaattimurhaajaraiskari.”
”Sitä se ei ainakaan ole”, Otso nauraa karusti. ”Ei mitään hätää siltä kannalta.”
”Tossahan on helvetisti järkeä.”
”SIin on helvetisti järkeä”, se mutisee, ”et ei me, vaan minä minä ja mä…”
”Ei nyt mitään Zen caféta”, mä mutisen. ”Ei, pliis. Phil Collinsiakin mielummin.”
”Ai ei Zenkkarit kelpaa?”
”Samuli Putro on mahtava, mutta ei ehkä just nyt.”
”Miten neiti tykkää”, se sanoo ja nauraa. ”Tykkäiskö neiti, jos mä tarjoaisin vielä yhden oluen? Niin kuin vaikka sovittelun merkeissä? Mä en oikeasti halunnut huolestuttaa sua tai mitään, mutta – ”
”Älä selittele, sä vaan pahennat asioita”, mä vastaan hymyillen. ”Musta tuntuu, että on mun vuoro tarjota. Ei me tässä kai treffeillä olla.”
”Niin, no joo, sä nyt vaan satut olemaan varattu”, Otso sanoo ja nauraa. Mä katson sitä hymyillen, kohotan kulmakarvoja tavalla jonka toivon olevan huvittunut, ja se menee läpi, ainakin Otso näyttää siltä.
”Joten, kaksi Coronaa, yksi limellä ja yksi –”
”Enköhän mä oo tajunnut sen jo”, kalju baarimikko äyskähtää. ”Tehdäänkö silleen, että tappelette jossain muualla kuin siinä baaritiskillä.” Jaaha, että sellaista asiakaspalvelua tänään!
”Anteeksi”, mä sanon hymyillen mahdollisimman kauniisti. ”Me ei tapella enää, ei hätää.”
”Parempi olisi. Seuraavan kerran kun neiti päättää karjua herralle, mä heitän teidät molemmat ulos.”
”Toki toki”, mä hymyilen. Vitsi, että mä rakastan täkäläistä asiakaspalvelua, oikeasti.

”Kalsarit väärin päin jalassa”, Otso sanoo tietäväisenä heti, kun baarimikko on kuuloetäisyyden ulkopuolella.
”Niin että miten oli?”
”Se sitä varmasti hiertää. Mä en keksi parempaakaan selitystä.” Nyt on mun vuoroni olla tajuamatta yhtään mitään, mutta se pudistaa päätään, nauraa ja kohottaa pulloaan mulle.
”Kiitos, Helena.”
”No olepa hyvä, Otso”, mä vastaan kun kilistän omaa pulloani sen pulloa vasten. Monesko tämä on, neljäs? Viides? Ei kannata, ei oikeasti. Ei kannattaisi. Ei todellakaan. Pienet sille, mä totean ja otan syvän huikan pullostani.

Mun niskan pienet karvat, ne jotka pitäisi ajella pois polkan alta törröttämästä, nousevat pystyyn, ja mä vilkaisen oikealle, Otson suuntaan. Se katsoo mua, katse harhailee ympäriinsä – enkä mä tarkoita harhailulla sitä mitä silmien harhailulla tarkoitetaan, vaan juuri sitä: sen katse ei pysähdy mihinkään pitkäksi aikaa, paitsi siinä vaiheessa, kun se huomaa mun katsovan itseään. Mies hymyilee mulle, enkä mä voi olla hymyilemättä takaisin.

Voi vitun Helena, ihan oikeasti. Nyt jotain rajaa, nyt keräät itsesi. Ole kiltti, kerää vain itsesi.

”Miksi mä en ole nähnyt sua koskaan ennen?” mä kysyn liian pitkän hiljaisuuden jälkeen. Liian pitkän hiljaisuudesta teki se fakta, että se ei haitannut mua. Se oli sellainen hiljaisuus, jota mun ei ollut pakko täyttää, ja jossa mun oli mukavaa olla, joten mä voisin ehkä oikeasti vain potkaista itseäni, tai jotain. Nyt se hiljaisuus on pakko täyttää., koska tällainen on ihan naurettavaa.
”Suuri kaupunki”, se sanoo ja kohauttaa olkiaan.
”Niin varmaan.”
”Jep. Okei, mä en ole täkäläisiä.”
”Mä arvasin.”
”Mä oon vaan… ohikulkumatkalla. Tulin käymään, on asioita täälläpäin.”
”Aiotko sä olla kauankin?”
”En mä tiedä ihan vielä, sen verran kun on tarve”, se sanoo ja kohauttaa olkiaan. ”Ei mulla oo sinänsä kauheeta kiirettä mihinkään, ja ajattelin selvittää asiat ennen kuin lähden.”
”Mitä sä täällä sitten teet?”
”Sellaisia juttuja, joista mä en kerro sulle just nyt mitään”, Otso sanoo ja hymyilee. ”Mutta hei, Helena, mä tiedän ettet sä välttämättä halua palata enää Kuuttiin, mutta –”
”Mutta me palataan kuitenkin”, mä vastaan ja huokaan syvään. ”Mitä?”
”…Jos sen kanssa tapahtuu jotain, jos tulee jotain ongelmia tai sulle tulee lisää muistikatkoja, tai jos… tai jos tapahtuu yhtään mitään kummallista”, se sanoo mietittyään hetken, vaikenee hetkeksi kaivellessaan kulahtaneiden farkkujensa taskuja, ”soita mulle.” Se löytää lopultakin ryppyisen kartonginpalan, jonka mä otan vastaan. Otso Harmaja. Puhelinnumero, sähköpostiosoite. ”Tai pistä meiliä, aivan sama. Jos sä tarvitset apua jossain, niin ota yhteyttä. Mä vastaan sulle”, se sanoo ja kääntää katseensa pois.
”Sitäkö sä oot täällä tekemässä? Pelastamassa neitoja hädästä?”
”Pääasiallinen toimenkuva”, se sanoo ja nauraa mutta kieltäytyy silti katsomasta mun suuntaan. ”Vitsi, onneksi nää käyntikortit alkavatkin olla loppu. Seuraaviin mä painatan sen ammatikseni. Neitojen pelastaminen kuulostaa ihan hyvältä leipätyöltä, vai mitä?”
”Mä en kuitenkaan oo neito hädässä…”
”Et sä vielä, et. Soittelet mulle, jos sä huomaat yhtään mitään kummallista”, se toistaa totisena, ”mieluummin soittelet ilman syytä kuin että jätät soittamatta, jos on syytä.”
”Sä kuulostat snadisti pelottavalta.”
”Kiitos. Se on tarkoituskin. Mä olen harjoitellut sitä yksin kotona peilin edessä.” Nyt se kääntyy mua kohti ja väläyttää mulle sellaisen hymyn, että se on varmasti harjoitellut sitäkin peilin edessä kotona, sen verran… tai ei mitään. Helena, nyt oot vaan ihan hiljaa.

Mä en pistä vastaan, kun Otso kurkottaa lähemmäs mua, enkä pane vastaan kun se tarttuu mua käsivarresta, ei uhkaavasti vaan pehmeästi. Mä en pane vastaan, kun se vetää mua lähemmäs – helvetti, mä kumarrun itse lähemmäksi, enkä mä ole enää ihan varma, kumpi suutelee ja ketä. Joka tapauksessa mä istun tässä Klubbenin baaritiskillä, suutelen jotakuta oikeasti ventovierasta ihmistä, joka on just ilmoittanut, että mä en ole ihan vielä hädässä, mutta pian olen.

Kuulostaa ihan normi-illalta.

”Soittele mulle”, se sanoo kasvot edelleen melkein vasten mun kasvoja. Mä avaan silmäni, yritän saada kiinni sen katseesta mutta se riiputtaa niitä pitkiä miesripsiään niin alhaalla, ettei niiden alta näe yhtään mitään. ”Okei?”

”Okei”, mä henkäisen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti