tiistai 11. marraskuuta 2014

#9: 23338

Aamulla mä heräilen hiljakseen, kaivaudun lähemmäksi lämmintä vartaloa ja kieltäydyn avaamasta silmiäni. Jos mä avaan ne, mä olen hyväksynyt sen faktan, että mä en edelleenkään tiedä missä olen. Miksi olen. Kai mä periaatteessa tiedän, miksi olen, mutta eilen illalla se teki huomattavasti enemmän järkeä – kävi huomattavasti enemmän järkeen, voi vitun Otso ihan oikeasti, ei käy laatuun tämä. Mä olen Helena Lintunen ja osaan puhua suomea, koska olen asunut koko melkein yhdeksäntoistavuotisen elämäni ajan Suomessa ja olen käynyt ulkomaillakin vain kahdesti, molemmat ruotsinlaivalla ja molemmat alle kymmenkesäisenä, jolloin reissun tähtihetki oli se, kun mulle lätkäistiin käteen kuusisataa kruunua ja sanottiin, että osta mitä huvittaa. Tietenkin mä pelasin rahapelejä, hedelmäpeliä sun muita, viidelläsadalla kruunulla ja menin sen jälkeen vinkumaan isälle että en saa tarpeeksi karkkia, ja saatoin myös syyttää Samuelia (joka ei siinä vaiheessa pahemmin puhunut, vaikka oli jo ala-asteella), niin että isä sääli prinsessaa ja osti mulle lisää karkkia. Paljon karkkia, koska mun veljeni on kaukana prinssistä, jos sille päälle sattuu, ja toisen karkkien syöminen on jotakuinkin rangaistava teko.

Eilen illalla kuulosti paljon järkevämmältä – hyvä Helena, nyt meni oikein – se kaikki, mitä Otso selitti. Että mun veljeni on riivattu – demonin tai jonkun vastaavan, jos mä olen yhtään tarpeeksi telkkaria katsonut. Että Samuelista pitäisi manata demoni Helvettiin, joka on ilmeisesti joku paikka, ja että sitä ei voisi tappaa, niin että mun veljeni on ihan kunnossa, jollei oteta huomioon sitä faktaa, että sen naama paloi eilen savuten. Niin ja sen sisällä on demoni. Tai joku sellainen.

Eilen illalla kävi myös huomattavasti paremmin järkeen se, että mun poikaystäväni on muodonmuuttjademoni. Ja mitä vittua vielä. Eilen illalla tuntui myös järkevältä idealta houkutella Otso nukkumaan sängyssään, mutta nyt, kun mä makaan silmät kiinni ja yrittäen työntää kaikki faktat pois mielestä, mikään ei tunnu enää järkevältä. Mikään ei käy järkeen eikä mikään tee järkeä, koska vitun Otso, vitun Kuutti ja vitun koko maailma, mä en ihan oikeasti, en oikeasti ala enää. Perkele tätä elämää.

Otson ote mun ympärillä tiukentuu, sen käsivarsi painuu inhottavasti vasten mun kevyestä hiestä vähän nihkeää rintakehää, ja musta tuntuu ettei sen käsivarsi ole missään vaiheessa lähtenytkään mun ympäriltä. Se tuntuu ehkä ihan mukavalta, ehkä ihan huojentavalta, mutta… mutta ei. Ei.

”Mä tiedän että sä oot hereillä.”
”Mä en tiedä”, mä vastaan silmät edelleen kiinni.
”Haluutsä että mä meen pois?”
”Miksi  mä haluaisin että sä meet pois?”
”No en mä tiedä. Mä en tiedä, mitä sun päässä liikkuu.”
”Ai sen lisäksi, että mä en tiedä edelleenkään missä mä olen, ja että mitä mitä mä teen täällä, ja että mitä –”
”Pihtiputaalla.”
”Anteeksi?”
”Sä olet Pihtiputaalla.”
”Jaaha. Sehän auttoi paljon.”
”Mä arvasin. Sä olet täällä, koska mä toin sut tänne, koska tää on paikka johon mä uskalsin tuoda sut, sen takia että täällä mä en ole ollut Kuutin kanssa.”
”Ahaa?”
”Tää ei oo ihan varsinaisesti Kuutin paikka”, Otso mutisee. ”Se on viehtyneempi paikkoihin, joihin sen Amex sopii.”
”Miten helvetissä sillä voi olla Amex?”
”Kivempi sulle, jos et tiedä.”
”Mutta enkö mä luvannut lähteä sun kanssa?” mä kysyn, vaikka en olekaan yhtään varma siitä, haluanko mä oikeasti. Haluanko mä lähteä ilmiselvästi aika häiriintyneen jätkän matkaan, haluanko mä ajaa sen kanssa sen Audilla, joka on paperilla sen, ja Kuutin mukaan Johannan? Haluanko mä ihan oikeasti sotkeutua tähän.
”Sitä mä tässä juuri mietin. Haluatko sä? Ei sun oo mikään pakko lähteä, vaikka sanoitkin eilen”, Otso sanoo vähän turhan tarkkanäköisesti.
”En mä tiedä. Ei sulla sattuisi olemaan keltaista lehtiötä”, mä kysyn, ja Otso on ihan ymmällään.
”Keltaista lehtiötä?”
”Johon mä voisin kerätä pros and cons, niin kuin – tai ei mitään, unohda. Jooko?”
”Okei, jos sä niin haluat.”
”Ootko sä aina noin… myönnytkö sä kaikkeen noin helposti aina? Koska jos joo, niin sitten mun vastaus on ihan ehdoton kyllä, jmä en jaksa tapella ihmisten kanssa.”
”Mä lupaan sulle, etten myönny kovvin helposti oikeastaan yhtään mihinkään.”
”No on sekin ihan hyvä.”
”Mä en halua, että sä myönnyt jos sä et oo siitä ihan varma. Sitä ei noin vain muuteta.”
”Onko tää joku ammatinvalintakysymys? Niin kuin ysiluokalla, kun piti mennä puhumaan opon kanssa siitä, mtä aikoo tulevaisuudellaan tehdä? Koska jos on, niin mä ilmoitan nyt saman tien että menin lukioon, että saisin kolme vuotta lisää miettimäaikaa. Mä en kauheasti arvosta sitä, että viisitoistavuotiaana sun pitäisi tehdä koko elämästäsi tärkeitä päätöksiä, koska musta tuntuu että mä olen edelleen liian nuori. Sitä paitsi, nykyisinhän se on kovin perseestä vaihtaa alaakaan kesken kaiken, jos yhtäkkiä oma ala ei nappaakaan.”
”Helena, hengitä välillä.”
”Mä hengitän koko ajan”, mä sanon ja puuskutan muutaman kerran ihan vian näyttääkseni, että kyllä, mä hengitän oikein paljon, koko ajan, kiitos vain.
”Joo, niin hengität, mutta jos vetäisit kans lauseiden välissä henkeä. Koska hei, tää… on ehkä sellainen juttu. Että koko loppuelämä määräytyy sen mukaan. Mä tähtään siihen, että mullakin olisi vielä joskus joku järkevä tulevaisuudensuunnitelma, ja että mulla olisi vielä joskus mahdollisuus normaaliin tulevaisuuteen –”
”Tarkoittaen?”
”Sitä, että mä aion tehdä kaikkeni sen eteen, että voin lopettaa tämän. Mä menen sanomaan Luciferille päin naamaa että haista vittu, jos se asioihin vaikuttaa ja jos se mua mun missiossa jotenkin auttaa.”
”Ahaa.”
”Joo. Mutta mä en voi luvata, että mä onnistun. Mä olen aika uusi näissä kuvioissa, mä en oikeasti tiedä, että miten nämä jutut loppujen lopuksi kuitenkaan menevät.”
”Ei se mitään. Voidaanko puhua tästä myöhemmin?”
”Käy. Jatkatko sä sun nukkumisen esittämistä vielä?”
”Mä en ole koskaan herännyt”, mä ilmoitan, ”ei pelkoa. Mä olen edelleen unessa, ja kun mä herään, sä et ole polttanut mun pikkuveljen naamaa.”
”Mä olen oikeasti – oikeasti, todella pahoillani. Se vain oli ainoa vaihtoehto, mutta hei, ainakin mä sain sen demonin sieltä melkein kokonaan pois – ensi kerralla kun mä näen sen, mä lupaan että mä manaan sen paskan irti siitä.”
”Sä kuulostat ihan vitun sekopäältä, kai sä sen tiedät?”
”Liian hyvin”, Otso sanoo väsyneen kuuloisesti. ”Usko huvikseen, mä tiedän.”
”No hyvä. Se olisi aika kurjaa, jos sä kelaisit että kuulostaisit ihan normaalilta, ja kertoilisit näitä juttuja iltakaljan äärellä jossain Pihtiputaalla.”
”Sä olet ensimmäinen, jolle mä olen kertonut.”
”Kiitos. Kai?”
”En mä nyt tiedä. Ehkä ennemmin kannattaisi lyödä mua.”
”En mä oikein viitsisi.”
”Kiitos siitä. Kai.”
”Joo, ei mitään.”
”Mutta sä halusit esittää nukkuvasi, joten mä oon hiljaa.”
”Ei.” Mä avaan silmäni. ”Mä tulen katumaan tätä paljon, mutta mä sanon, että kyllä.”
”Ootko sä varma?”
”Älä kysy oonko mä varma, se kuulostaa ihan siltä että sä olisit viemässä mun neitsyyttä tai jotain vastaavaa. Jos sä vielä kerran kysyt, että oonko mä varma, mä sekä lyön sua että pyörrän puheeni.”
”Mä muistan tämän.”
”Parempi olisi. Mä lähden sun mukaan, Otso. Joten sun täytyy opettaa mut tekemään sun manausjutut. Joihin mä en oikeasti usko, en vielä, mutta ei mulla ole parempaakaan tekemistä.”
”Paitsi ylioppilaskirjoitukset…”
”Niille on aikaa vaikka eläkkeelläkin.”
”That’s my girl”, Otso sanoo ja kääntyy hymyilemään mulle, mutta säpsähtää sitten ja valahtaa vakavasti. ”Anteeksi. Se, että sä oot alasti, ei tarkoita että sä olisit mun tyttö.”
”Ai, eikö kelpaa?”
”En mä nyt ihan niinkään sanonut…”
”Mä toivon kans.”
”Kai sä varmasti ymmärrät, mihin sä oot ryhtymässä? Koska –”
”Mä tiedän”, mä äsähdän.
”Okei. Okei.  Mä yritän selittää tän sulle vielä. Mä yritän selittää niin, että sen voi ymmärtää, enkä mä viittaa siihen ettet sä ymmärrä, vaan lähinnä siihen, että mäkin ymmärtäisin.”
”Okei.”
”Okei.” Otso vaikenee hetkeksi, katsoo mua silmiin. Mies puree alahuultaan, avaa suunsa sanoakseen jotain, sulkee sen sitten ja alkaa lopultakin puhua. "Leikitäänkö hetken aikaa, ihan vain hetkisen, että kaikki, mitä sä pidit satuina, kreikkalaisina myytteinä tai muuten vain paskanjauhantana, olisi totta? Että nainen, joka dumpataan mielisairaalaan sen tapettua kaksi demonin riivaamaa lastaan, ei olekaan hullu? Että tässä maailmassa on sun silmille näkymättömänä liian paljon asioita, joita tämä maailma ei kestä eikä tule kestämään? Leikitäänkö, Helena, ihan hetki, että sinä ja minä ollaan tämän luomakunnan tärkeimmät ihmiset, koska mä selvisin ja kerroin sulle. Jumalaa ei ole enää, Helena, ja se tarkoittaa sitä että me ollaan omillamme."

Mä en osaa sanoa mitään. Mä tuijotan Otsoa, joka katsoo vakavana mua takaisin, mä tuijotan sitä enkä osaa oikeasti sanoa mitään, musta tuntuu kuin mun pääni olisi vain tyhjenutnyt kaikista järkevistä sanoista, mä en tiedä mitä voisin sanoa koska tuntuu soltä ettei koko maailmassa ole enää yhtään mitään sanottavaa.

”Miten niin… jumalaa ei ole?”
”Sekö on se, mihin sä tartut? Oikeasti?”
”Kyllä.”
”Okei. Jumalaa ei ole.”
”Ei ole olemassa vai -?”
”Se on ollut olemassa, mutta ei ole enää.”
”Mitä sille on tapahtunut?”
”Mä en tiedä. Enkä ehkä haluakaan tietää. Kuutilla oli mielenkiintoinen teoria aiheesta, mutta mä en tiedä, en ota kantaa.”
”Jaaha. Kuulostaa ihan kivalta.”
”Mun mielestä kans, hei.”
”Ei siinä sit mitään. Joten oletko sä –”
”Olen”, mä keskeytän, ennen kuin Otso ehtii kysyä sama asiaa noin kymmenennen kerran tänä aamuna, mikä on aika kunnioitettava suoritus ottaen huomioon, että mä olen ollut hereillä noin puoli tuntia. Okei, ehkä enemmän. Tai ehkä ei, en minä tiedä, eikä mua kiinnostakaan.
”Aiotko sä kertoa Kuutin teorian aiheesta?”
”Vaikka heti”, Otso sanoo, ”tosin mä en oikeasti usko että sillä on mitään todellisuusarvoa ihan oikeasti – Kuutti nyt on Kuutti, ja se kertoi mielipiteensä asiasta suurin piirtein heti sen jälkeen, kun mä olin yrittänyt ekan kerran manata sen takaisin Helvettiin, ja käytin jumalan nimeä apunani siinä.”
”Okei?”
”Joo. En mä tiedä ,se on sitä mieltä että jumalaa ei ole, koska paholainen tappoi sen. Lucifer, jos sä niin haluat, Helvetin kuningas, no se jätkä kuitenkin, sä tiedät.”
”Ahaa. Mä en oikeasti tiedä mitään, muuta kuin jotain saatana kuuskuuskuus-juttuja –”
”Mä opetan sulle”, Otso sanoo ja hymyilee mulle oikein somasti. ”Koska noi sun saatana kuuskuuskuus-juttusi eivät kauhean pitkälle auta.”
”No mä ajattelinkin. Koska aloitetaan?”
”Sen jälkeen, kun mä olen saanut ruokaa.”
”Tämä selvä.”
”Oiskohan nyt liian aikaista pitsalle?”
”Onko koskaan liian aikaista pitsalle?”
”That’s my girl”, Otso toistaa ja hymyilee mulle, kavahtaa kauemmas siltä varalta että mä potkaisisin, mutta mä en potkaise vaan hymyilen sille erittäin sievästi.

”Niinpä.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti