keskiviikko 5. marraskuuta 2014

#5: 14039

Mä sitten olin kuitenkin eilen illalla fiksu. EI puhuta siitä, että mä suutelin jotain randomia Otsoa, joka on kummallisempi kuin Kuutti, Ella ja minä yhteensä, koska siinä ei ollut mitään fiksua, mutta sen verran fiksu mä kuitenkin onnistuin olemaan, että lähdin suoraan sen jälkeen kotiin. Mua hihitytti kummasti bussipysäkille kävellessä – mä olin aika tuiterissa, vaikka kello oli siinä vaiheessa mitä, puoli kymmenen maksimissaan, mä en ole ihan varma. Mua hihitytti, ja mulla oli kivaa, ja voidaan lisätä tähän vielä se, että Otsoa Ella ei ole onnistunut sentään viemään – koska Otsoa ei ole Ellalle olemassakaan, mikä on mukavaa. Eikä tule olemaankaan, jos mä saan päättää, koska mä en aio enää jakaa sitä yhtään kenenkään kanssa.

Mutta okei, mitä mä eilen menin tekemään? Mä olen seurustellut neljä päivää Kuutin kanssa. Neljä päivää, ja mulla meni kokonaiset kolme päivää ennen kuin päädyin suutelemaan jotakuta randomia baarissa. EI siinä mitään, sellaista sattuu paremmissakin piireissä, mä olen ihan varma, mutta jotenkin melko… huvittavaa. Mä en tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, koska mä en oikeasti ole sellainen tyttö, joka kauhean helposti lipsahtaa muihin miehiin. Mä en ole sellainen tyttö, en missään nimessä.

Äiti ihmettelee, miksi mä olen niin hiljaa, mutta mä kohautan olkiani kahvikupilleni ja siirryn hetken mietittyäni koko kahvipannun kanssa olohuoneeseen. Jos mikään muu ei auta, Avengers auttakoon. Hetken aikaa mä mietin, että katsoisin elinikäisen suomileffasuosikkini Helmiä ja sikoja, mutta sitten mä tajuan että ei, mä en katso sitä juuri nyt. En, jos mä puhuin siitä eilen Otson kanssa. Avengersissa on se hyvä puoli, että siinä on niin paljoon iloja silmälle (mä voisin oikeasti ryhtyä lesboksi Scarlett Johanssonille), ja siihen pystyy uppoamaan ja unohtamaan ongelmat. Mä voin keskittyä tuijottamaan Kapteeni Amerikan hauiksia, ja johan elämä näyttää valoisammalta.

Mulla ei ole mitään hätää, mä vain istun jalat sohvapöydällä. Samuel liittyy seuraan jossain vaiheessa, sitä ei näytä haittaavan saman elokuvan uudestaan ja uudestaan tuijottaminen. Kaiken kaikkiaan oikein onnistunut sunnuntai, aivan tavallinen sunnuntai, paitsi siinä vaiheessa, kun kohtaus vaihtuu Steve Rogersiin, joka hakkaa nyrkkeilysäkkiä.

Mä tunnen nuo hartiat liian hyvin. Ja ei, mä en tarkoita sitä, että mä olen nähnyt tämän elokuvan liian monta kertaa – tai ehkä sitäkin, totta kai mä olen nähnyt tämän leffan ihan liian monta kertaa. Asian ydin ei ole siinä, että on Captain America, tai Steve Rogers, tai edes arvoisa herra näyttelijä Chris Evans. Asian ydin on se, että mä tunnistan nuo hartiat aivan liian hyvin. Mistä?

Siitä, että mä olen jumaloinut niitä kaksi viikkoa.

Tietenkin voisi sanoa, että kaikkien lihaksikkaiden miesten hartiat näyttävät ihan samalta. Eihän niissä lihaksissa kuitenkaan ole niin paljon eroa? Kuitenkin se tapa, jolla t-paita pingottuu hartioiden ympärille, on niin tuttu, vaikken mä ole sitä t-paidassa nähnytkään – mä olen nähnyt sen kauluspaidoissa. Ruudullisissa kauluspaidoissa.

Kuvakulma vaihtuu, ja mä tunnistan nuo kasvot. Paljon nuorempina, totta kai, ja vähemmällä maskeerauksella. Hiukset jakauksella, ei hikisinä joka suuntaan sojottaen. Mutta huulissa on sama kaari, ja tapa. jolla t-paidan hihat puristuvat kiinni sen hauiksiin, on niin tuttua.

Jos tämä ei ole friikkiä, niin mikä sitten. Kelpaako tämä Otsolle kummalliseksi, oudoksi tai miten se nyt sen sanoikaan eilen? Kelpaako tämä omituiseksi? Koska mun mielestä on kieltämättä omituista, että Kuutti näyttää mun lempisarjakuvasankarilta, tai mun lempisarjakuvasankarini näyttää Kuutilta. Mä en tiedä, univajeella saattaa olla asian kanssa jotain tekemistä, mutta mun mieleen ei välähdä hetkeksikään pientäkään epäilystä siitä, etteikö tässä olisi jotain todella kummallista takana.

Tietenkin Kuutti näyttää tutulta, koska mä nukun julisteiden alla, mun huoneen seinillä on teinityttötapaan noin kaksisataa julistetta, lehtileikettä tai kuvaa kyseisestä herrasta, totta kai se näyttää ihan pirun tutulta. Se ei selitä Kuutin ”me ollaan jo tunnettu tosi kauan” –höpinöitä, mutta… Kuitenkin.

”Mihin sä meet”, Samuel kysyy, kun mä kampean itseni ylös sohvalta.
”Meen soittamaan.”
”Okei. Haittaako jos mä katon tätä sillä aikaa?”
”Ei”, mä mutisen. Näytä normaalilta, näytä normaalilta, älä käyttäydy kummallisesti, Helena.

Oman huoneeni turvassa mä soitan siihen numeroon, jonka Otso antoi mulle käyntikortissaan. Se soi, ja soi, ja soi.

Se siitä neitojen pelastamisesta.

Okei, mä olen nukkunut ihan selkeästi liian vähän, mä todellakin olen. Mun pitäisi mennä nukkumaan, nukkua yksi kokonainen yö selvin päin, ehkä se helpottaisi siihen faktaan että mä alan oikeasti olla sekoamassa. Tämä on Otson syytä, todellakin. Kaikki on Otson syytä. Mä olen tulossa hulluksi, mutta mä syytän siitä Otsoa, koska se alun perin puhua papatti kaikista neidoista hädässä, kummallisista sattumuksista, ja varsinkin siitä etten mä ole suoranaisessa hengenhädässä. Mitäs vittua se sellainen on, saanko kysyä? Niinpä.

Okei. Mä pystyn tähän. Mun elämässä ei ole mitään kummallista, ei todellakaan, paitsi se, että mä olen kolmen päivän seurustelun jälkeen onnistunut kehittämään aikaan järjettömän riidan Kuutin kanssa. Mä voisin ehkä lopultakin tulla vastaan ja soittaa sille.

Kuutti vastaa taas toisella tuuttauksella, ja me sovitaan, että tavataan keskustassa parin tunnin päästä, mun täytyy kuitenkin päästä suihkuun ja sitä rataa. Laittautuessani valmiiksi Kuuttia varten mä hoen itselleni, että tässä ei ole mitään, kaikki on ihan hyvin, mikään ei ole kummallista, omituista tai vaarallista, jos jokin on  vaarallista tai muuta pahaa, niin se on Otso. Onneksi se ei vastannut, todellakin.

Kuutti on mua vastassa bussipysäkillä, kun mä kiipeän torin laidalla ulos. Hetken ihmeteltyään se kumartuu halaamaan mua, ja mä halaan sitä takaisin vähän jäykähkösti, annan sen kuitenkin tarttua itseäni kädestä, kun me lähdetään juomaan kahvia.

Kuutti maksaa kahvit kortillaan, ja mä ihmettelen sen American Expressiä taas kerran, mutta en sano mitään.

”Joten”, mä sanon, kun olen saanut takin päältäni, kierrän kädet kahvikupin ympärille ja katselen tiukasti maitokahvin pinnalla olevia pieniä kuplia.
”Joten.”
”Ennen kuin sanot mitään mistään…”
”En mä ollut sanomassakaan”, se sanoo hiljaa. ”Sä saat puhua ensin, kun kerran suostuit ottamaan yhteyttä.”
”Okei. Tilanne on se, että sä mokasit. Mutta mä mokasin myös”, mä ilmoitan ja nostan lopultakin katseeni Kuuttiin. Yhdennäköisyys on huomattava, se on järjetön. Kuutti hymyilee mulle pientä hymyä, ja mä tunnistaisin tuon ylähuulen kaaren missä tahansa.
”Mitä sä teit?”
”Mä suutelin eilen yhtä… Otsoa.”
”Okei.”
”Sanotko sä vain okei?”
”Mitä muutakaan mä sanoisin? Kai sulla oli syysi siihen.”
”Mua vitutti sinä”, mä ilmoitan. ”Koska sä et kertonut mulle, etkä kerro vieläkään, että mitä sä teit Ellan kanssa.”
”Me juteltiin, mä lupaan sulle”, se sanoo ja kurkottaa pöydän yli, ottaa mun kädet käsiinsä ja puristaa. ”Mä vain juttelin sen kanssa.”
”Vannotko? Koska jos mä kysyn Ellalta, se kertoo mulle totuuden. Mä en ole vielä kysynyt, koska mä oon toivonut että sä kertoisit mulle.”
”Kysy vain. Ei mitään väliä, koska mä puhun ihan totta. Me puhuttiin, ei mitään ihmeellistä.”
”Okei”, mä sanon ja puren alahuultani. ”Okei. Mutta mä suutelin jotain Otsoa eilen. Klubbenilla. Se vaan… mä olin siellä, koska mua ärsytti, ja se vaan tuli jostain yhtäkkiä puhumaan mulle. Me puhuttiin ja se löpisi jotain ihan pehmoisia, susta ja kaikesta, ja yhtäkkiä me vaan suudeltiin. Mä en halunnut että niin kävisi”, mä sanon, vaikka en ole ihan varma siitä, puhunko totta. ”Mä en halunnut, ei mulla ollut mitään syytä. Niin vaan nyt kävi.”
”Okei”, Kuutti sanoo ja kohauttaa hartioitaan. ”Haluatko sä silti jatkaa meidän… juttua?”
”Haluan”, mä ilmoitan. ”Ei tässä mitään. Mä vaan hämmennyin tosi kovaa.”
”Mä ymmärrän sua”, Kuutti sanoo ja hymyilee mulle rauhoittavasti, ”se on ihan ihmismäistä hämmentyä asioista.”
”Mutta kun, se Otso, se on joku sun tuttu?”
”Kuka Otso?” Kuutti kysyy kiinnostuen lopultakin.
”Otso…” Mä muistelen käyntikorttia, jonka sain eilen. ”Otso Harmaja.”
”Ai Harmaja!” Kuutti sanoo ja sen kasvoille leviää hymy. ”Ei vitsi, oikeesti vai?”
”Joo…?”
”Mitä se täällä tekee?”
”Jotain bisneksiä täällä, en mä tiedä.”
”Ei vittu, mä en oikeesti tiennyt että se on täällä”, Kuutti sanoo ja nauraa. ”Okei. Mua ei haittaa, että sä suutelit sitä, mä oon tehnyt sitä itsekin muutaman kerran –”
Mitä?”
”Joo, ei siitä sen enempää, meillä oli yks kesä jotain juttua, mut se vähän jäi. Ei mitään ihmeellistä.”
”Sä oot…” Mä jään katsomaan sitä kummastuneena. ”En olis ihan kuvitellut – tai siis, sinä ja se – se ei kuulostanut ihan siltä, että se olisi katkera ex, tai jotain.”
”Ei se olekaan”, Kuutti nauraa. ”Onko sulla sen puhelinnumero? Se on vaihtanut numeronsa, ja mulla on ollut sitä vähän ikävä – ei silleen, vanha suola ei janota tai miten se nyt ikinä sanotaankaan, mutta kunhan kaipaan. Mä kuitenkin vietin sen kanssa yhden kesän käytännössä kokonaan, ja se on oikeasti tosi hyvä jätkä.”
”On mulla sen numero”, mä sanon ja siristän silmiäni Kuutin innostusta katsellessani. ”Mutta sillä oli varmaan joku syynsä siihen, että se vaihtoi numeronsa…”
”Varmasti olikin, mutta jos se antoi sen sulle, niin siihenkin oli syynsä. Tekö puhuitte musta?”
”Joo.”
”Mitä nyt silleen?”
”Ei mitään ihmeellistä, se ei ainakaan maininnut että te olisitte seurustelleet joskus…”
”No joo, musta tuntuu ettei se ole kauhean ylpeä siitä”, Kuutti nauraa. ”Ei mitään. Se oli hyvää aikaa se, ja vielä paremman siitä tekee se fakta, että se on ohi. Otso ei ollut ihan mun tyyppiäni, sanotaan vaikka näin.”
”Ahaa…”

Tässä on taas yksi sellainen keskustelu, johon mä en olisi ikinä uskonut osallistuvani. En todellakaan. Ei tässä mitään, kukin tavallaan, mutta mä en vain ymmärrä.

”Pistä sille viestiä”, Kuutti yllyttää, ”ehdota, että voitaisiin tavata jossain.”
”Sanonko mä, että säkin haluat tavata?”
”Joo, sano vaan. Musta tuntuu, että siihen on syynsä, miksi se on täällä.”
”Mä en tiiätkö yhtään ymmärrä sua.”
”Ai miten niin?”
”No siis – eikö… tai no, en mä tiedä. Eikö sun kuuluisi olla vihainen tästä koko jutusta?”
”Varmasti joo, mutta ei siinä oo mitään pointtia olla vihainen. Mä en ole pettänyt sua, Helena”, se sanoo ja kurkottaa kupertamaan kätensä mun posken ympärille, pitää mun päätä paikoillaan ja silittää peukalollaan ihoa mun korvanlehden vieressä. ”Ei sen suhteen mitään hätää. Enkä mä myöskään ole sulle yhtään vihainen, että sä suutelit Otsoa – päinvastoin”, se nauraa.
”Öö, okei?”
”Joo. Jos se on jotain, niin kevyesti kuumottavaa.”

Mä tuijotan Kuuttia suu auki, enkä edes välitä siitä että näytän varmasti todella typerältä. Okei, tuo mies on sekopäisempi kun mä uskoinkaan, ihan tosissaan.
”Pistä sille viestiä”, Kuutti sanoo taas.
”Mä yritin soittaa sille aiemmin päivällä, eikä se vastannut”, mä lipsautan ja puren kieltäni. Ääliö.
”No voi paska. Pistä viestiä.”
”No mä laitan. Mitä sä teet huomenna? Kelpaako sulle nähdä se huomenna, tai tänään, tai jotain?”
”Joo, koska tahansa”, Kuutti nauraa, ”mulla ei oo kauheen tiukka aikataulu minkään suhteen.”
”Okei…”

Mä kirjoitan nopeasti Otsolle viestin, jossa sanon että Kuutti haluaa tavata sen, luen sen kertaalleen läpi ja lähetän sitten. Mä en tiedä, mihin mä oon sotkeutunut, koska tää alkaa jo saada naurettavat mittasuhteet, koko juttu. Koko Kuutti-juttu, koko Otso-juttu, ja itse asiassa, koko Helena-juttu.

Me puhutaan Kuutin kanssa vähän mistä sattuu, ja jokin sen äänessä on todella, todella rauhoittavaa, niin rauhoittavaa että mä vain sulan ja kurkotan suutelemaan sitä pöydän yli. Se hymyilee mulle, kun mä palaan takaisin taaksepäin, se hymyilee mulle oikein leveästi.

Puhelin pöydällä värisee, se on Otso Harmaja, joka tekstaa. Sanoo, että haluaa totta kai tavata, haluaa tavata ihan missä tahansa ja milloin tahansa, mieluiten tänään, pahoittelee myös ettei vastannut aiemmin päivällä. Mä kysyn Kuutilta, mitä me tehdään, ja se ehdottaa, että me voitaisiin kaikki kolme mennä sen kämpälle, mutta mä ilmoitan että ei, me mennään meille. Sunnuntai-iltapäivä tarkoittaa sitä, että äiti on töissä ja isä on vielä enemmän töissä, Samuel nyt on kotona mutta se ei yleensäkään halua sotkeutua oikeastaan mihinkään, mitä mulla on menossa kotona, mitä se nyt aina välillä haluaa nähdä vilauksen Ellasta, mikä on sinänsä aika kurjaa. Samuel on korviaan myöten ihastunut Ellaan, on ollut niin kauan kuin mä muistan, mutta se on Ellalle vain Helenan pikkuveli, ei mitään sen kummempaa. Samppa parka. Se on oppinut pysymään hyvin pois jaloista, ja mä olen tyytyväinen siihen, joten me mennään meille. Vähän kylmii antaa Otsolle mun osoitteeni, mutta toisaalta… tänä älypuhelinten aikakautena se saisi sen ihan mistä tahansa, ja mun mielestä on paljon parempi antaa se sille itse. Ei sillä, en mä edes usko että se sillä kauheasti mitään tekisi, mutta silti.


Otso kiittää, kuittaa ja sanoo odottavansa tapaamista innolla, ja mä vain pohdin, että mihinköhän olen tällä kertaa mennyt sotkeutumaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti